نوشته شده در   برچسب:,ساعت :
تغذیه و سلامتی

 

خواص داروئی خرما,فایده های خرما


خرما دارای خواص بسیار زیادی از جمله بازگشت انرژی و جوانی از دست رفته است که در قرآن و دیگر کتاب های مقدس نیز به خواص این میوه شفابخش اشاره ویژه شده است.این روزها مناطق جنوبی و شرقی استان درگیر برداشت محصول خرمای خود هستند و این محصول دارای خواص بسیار زیادی از جمله بازگشت انرژی و جوانی از دست رفته است.درخت خرما خواص بی شماری دارد و می توان گفت که از تمام قسمت های این درخت می توان استفاده کرد و یک ضرب المثل عربی می گوید که خواص درخت خرما به اندازه روزهای سال است.

خواص دارویی خرما
مردم صحرا هسته درخت خرما را در آورده و از آن نان می پزند این هسته را بو داده و از آن به عنوان قهوه استفاده می کنند، چرا که دم کرده آن بسیار مطبوع است یا حتی آن را در آب برای چند روز خیس کرده و به عنوان غذای مقوی به شترهای خود می دهند و معتقدند که این غذا از گندم و جو مقوی تر است.اثر دیگر معجزه آسای هسته خرما از بین بردن تورم پلک های چشم است؛ برای این منظور پمادی از هسته خرما درست کرده و آن را روی چشم می گذارند؛ این پماد برای رشد مژه های چشم نیز بهترین دارو است. در زمان های قدیم همواره خرما را برای قدرت و انرژی به کار می برده اند و هنوز بهترین میوه برای بازیافتن انرژی و قدرت جوانی است.گل های درخت خرما نیز خاصیت دارویی دارند و همچنین طعم گل های درخت خرما تلخ بوده و اثر مسهلی دارد.

خواص خرما از دید پزشکان
در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است، فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب است، علاوه بر آن خرما حاوی کاروتنوئیدها یا موادرنگی است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود و جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.خرما در درمان یبوست، اختلالات روده ای، مشکلات قلبی و اسهال مفید است و جزو مواد غذایی ملین به شمار می آید.به همین دلیل برای افرادی که از یبوست رنج می برند، مفید اعلام شده است، برای اینکه هر چه بهتر و بیشتر از این خاصیت خرما استفاده کنید، بهتر است خرما را یک شب کامل در آب خیس کنید و صبح روز بعد خرماهای خیس خورده را مانند شربت مصرف کنید.بعضی از انواع نخل ها میوه شان وقتی رطب هستند، چیده و استفاده می شود؛ مثل رطب مضافتی و کبکاب «زرد طلایی» و بعضی دیگر باید بعد از مرحله رطب، ۲۰ روز در گرمای خرماپزان مناطق گرمسیر بر سر نخل بماند تا نیمه خشک شود که به آن خرما می گویند، مثل خرمای نیمه خشک زاهدی و پیارم؛ البته بعضی از انواع خرماهای نیمه خشک را کاملا خشک کرده و به بازار می فرستند.

طبع خرما گرم و خشک است؛ برای رفع خشونت و نرم کردن سینه ۵۰ گرم خرما در آب جوشانده صاف کرده روزی دو تا سه استکان بخورید، البته این برای افراد سرد مزاج بسیار خوب است، برای تقویت کلیه از شربت فوق استفاده کنید، کسانی که درد کمر یا درد مفاصل دارند، می توانند از شربت خرما که در شماره دو آمده است، استفاده کنند، اگر خرما با شنبلیله خورده شود برای سنگ مثانه مفید است.برای تقویت نیروی جسمانی خرما را در شیر تازه خیس کرده کمی دارچین بزنید و صبح به عنوان صبحانه بخورید و سپس کمی شیر بالای آن میل کنید، البته برای گرم مزاجان زیاد خوب نیست، کسانی که می خواهند سنگ مثانه شان خرد شود از دم کرده آن استفاده کنند.کسانی که یبوست دارند، سعی کنند هنگام استفاده از دم کرده خرما از غذاهای ساده و ملین استفاده کنند، به خاطر وجود ویتامین B در خرما میوه خوبی برای تعادل اعصاب و نیز سبب رشد است، فسفری که در خرما وجود دارد سبب سر زنده نگهداشتن سلول های عصبی می شود و برای کمبود آهن بسیار مفید است.

 

خواص داروئی خرما,فایده های خرما


تأثیر خرما بر بیماری های اعصاب
پتاسیم در این میوه به میزان قابل توجهی موجود است که برای جلوگیری از پرفشاری خون و برای کار صحیح عضلات و اعصاب ضروری است که به هم خوردن آن در بدن، بسیار خطرناک است. علاوه بر آن، خرما حاوی میزان قابل توجهی منیزیم است که برای اعصاب و عضلات ضروری است.

نقش ویژه خرما در خون سازی
خرما مقدار قابل توجهی فولات یا همان اسیدفولیک به بدن می رساند که برای خون رسانی برای بدن لازم است و زنان هنگام بارداری مجبور می شوند، علاوه بر دریافت فولات از طریق غذا، قرص آن را نیز مصرف کنند.فولات به عنوان ماده خون ساز در خرما موجود است، هر چند که مقدار آهن خرما آن چنان زیاد نیست، اما برای خون سازی، بدن احتیاج به سه ماده مغذی فولات، آهن و ویتامین ۱۲ B دارد که در غذاهای حیوانی یافت می شوند، بنابراین برای این منظور باید از غذاهای متنوع استفاده کرد.ویتامین C یکی دیگر از مواد مغذی خرما است که این ویتامین برای جلوگیری از بیماری های خطرناک خونریزی دهنده یا همان اسکوربوت لازم است و باید بدن هر فرد در طول روز، ۶۰ میلی گرم ویتامین C دریافت کند که تقریباً در هر ۱۰۰ گرم خرما ۱۴ میلی گرم ویتامین C موجود است.

بهترین شیوه برای چاقی
خرما بخشی از رژیم غذایی سالم است، چرا که قند، چربی، پروتئین و انواع ویتامین های ضروری در آن موجود است، بنابراین این ماده غذایی در مقابله با کمبود وزن کمک مؤثری است.

خرما دوست قلب های ضعیف
ثابت شده است، خرمایی که شب در آب خیس شده و صبح مصرف شود برای قلب های ضعیف مفید است، اگر این کار را دو بار در هفته انجام دهید به تقویت قلب خود کمک کرده اید.

ترکیبات شیمیایی خرما
خرما ویتامین هایی مانندC، B، A و E دارد و حاوی مقادیری املاح مدنی است.خرمای خشک ۳۰۰ کالری انرژی، دو گرم پروتئین، 0/6گرم چربی ، ۶۰میلی گرم گوگرد، ۵۰ میلی گرم فسفر،۶۵۰میلی گرم پتاسیم، ۶۵ میلی گرم منیزیم،۷۰ میلی گرم کلسیم، دو میلی گرم آهن و ۲/۲ میلی گرم نیاسین و مقدار کمی سدیم دارد.یک متخصص تغذیه در این زمینه گفت: در ۱۰۰گرم خرما ۱۲۵ کیلو کالری موجود است و این در حالی است که در هر ۱۰۰ گرم قند، ۴۰۰ کیلو انرژی موجود است و مقدار انرژی ناشی از خوردن خرما از قند ساده بسیار کمتر است و بسیار کمتر از قند، افراد را دچار چاقی و اضافه وزن می کند.محمد بیرجندی افزود: ۱۰۰ گرم خرما حاوی1/5 درصد پروتئین گیاهی از جنس مرغوب است و در خرما، مقداری فیبر غذایی موجود است که این مقدار فیبر موجود در خرما برای سلامت دستگاه گوارش و تغذیه بسیار مناسب بوده و علاوه بر آن کارتنوئید یا مواد رنگی در خرما است که پیش ساز ویتامین A و آنتی اکسیدان محسوب می شود که جلوی ضایعات و سرطانی شدن سلول ها را می گیرد.

خرما در هرم غذایی
خرما از ارزش غذایی خوبی برخوردار است و باید آن را در هرم مواد غذایی میوه به حساب آورد. با توجه به کوچکی هر عدد خرما، هر واحد آن شامل دو تا سه عدد خرما است که چنانچه براساس نیاز روزانه دو تا سه واحد میوه می خورید، می توانید این تعداد را به جای یکی از این واحدهای میوه استفاده کنید.به یاد داشته باشید که خرما به علت داشتن قند زیاد که بخش بیشتر آن قند ساده است درصورت مصرف زیاد و با افزایش انرژی مصرفی ممکن است، سبب چاقی شود، افراد دیابتی یا کسانی که سابقه دیابت در خانواده آنان وجود دارد باید تعادل را در مصرف خرما حفظ کنند.

مضرات خرما
نباید در مصرف خرما زیاده روی کرد، چرا که مصرف بسیار بالای آن موجب آسیب به کبد و طهال، افزایش فشارخون، جوش دهان و پوسیدگی دندان ها می شود. در خوردن آن افراط نکنید، چرا که دارای قند زیادی است در این صورت آنهایی که لوزالمعده حساس دارند یا آنهایی که بیماری قند در خانواده آنها وجود دارد باید کمتر از این میوه استفاده کنند.

 

منبع : روزنامه آرمان

 

 


 

عسل بهترین شربت سینه برای کودکان

 

اخیراً محققان تأثیر عسل و شربت سینه را روی کودکانی که دچار سرماخوردگی و سرفه هستند مورد بررسی

قرار داده و به این نتیجه رسیدند که عسل بهتر از شربت سینه، سرفه‌ی کودکان را درمان می‌کند. آیا فرزندتان

سرماخورده و مدام سرفه می‌کند؟ آیا از شربتی که از داروخانه گرفته‌اید ناامید شده‌اید؟ در این صورت به سراغ

عسل بروید. زیرا محققان آمریکایی ثابت کرده‌اند که عسل برای تسکین سرفه‌ی کودکان بسیار مؤثرتر از دارو

است. دکتر ایان پل و همکارانش در دانشگاه پنسیلوانیا، 105 کودک که دچار سرماخوردگی بودند را تحت نظر

گرفتند. این کودکان مدام سرفه می‌کردند به طوری که سرفه مداوم مانع از خواب آن‌ها شده بود. محققان این

کودکان را به سه گروه تقسیم کردند و به گروه اول هر شب قبل از خواب یک قاشق عسل دادند، به گروه دوم یک

قاشق شربت سینه و به گروه سوم هیچ دارویی داده نشد. محققان دریافتند که عسل بهتر و مؤثرتر از هر

دارویی عمل می‌کند. آن‌ها مشاهده کردند کودکانی که قبل از خواب یک قاشق عسل خورده‌اند کمتر سرفه كرده

و خواب راحت‌تری داشتند. سؤال اینجاست که چرا عسل تا این اندازه مفید است؟ محققان در پاسخ به این

سؤال می‌گویند: «عسل سرشار از آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضدمیکروب است و به همین دلیل می‌تواند سرفه را

درمان کند.» میزان مصرف برای کودکان: برای کودکان بین 2 تا 5 سال: نصف قاشق چای‌خوری برای کودکان 6 تا

11 سال: یک قاشق چای‌خوری برای بچه های بزرگ‌تر از 11 سال: دو قاشق چای‌خوری عسل محققان دریافتند

که عسل بهتر و مؤثرتر از هر دارویی عمل می‌کند. آن‌ها مشاهده کردند کودکانی که قبل از خواب یک قاشق

عسل خورده‌اند کمتر سرفه می‌کنند و خواب راحت‌تری داشتند. البته روشن است که کودکان عسل را راحت‌تر از

شربت‌های تلخ و بد مزه خواهند پذیرفت به خاطر اینکه با طعم شیرینی از سرفه خداحافظی خواهند کرد.

 

                                                          منبع: lanutritio   به نقل از همشهری

 




 

راجع به کمپوت ها

بدون شک شما هم بارها و بارها شنیده‌اید که متخصصان توصیه می‌کنند روزانه بین 5 تا 7 واحد میوه و سبزیجات میل کنید. اما به نظر می‌رسد مصرف این میزان میوه‌ی تازه کمی سخت باشد. به خاطر این که برخی از مردم با گوارش میوه‌ی تازه کمی مشکل دارند.

سۆال اینجاست که آیا می‌توان گاهی وقت‌ها کمپوت را جایگزین میوه‌ی تازه کرد؟ آیا کمپوت‌ها هم برای سلامتی مفیدند؟ آیا کمپوت‌ها ویتامین‌های خود را از دست می‌دهند؟ برای رسیدن به جواب این سۆالات مطالعه‌ی این مطلب کوتاه را از دست ندهید.

کمپوت همان میوه‌ی پخته شده است. معمولاً بچه ها کمپوت را بهتر از میوه‌ی خام تازه می‌خورند. باید بدانید که کمپوت‌ها هم حاوی ویتامین هستند و اصلاً نمی‌توان آن‌ها را فاقد ویتامین و مواد مغذی دانست.

حتماً می‌دانید که ویتامین C در اثر حرارت از بین می‌رود. اما باید بدانید که تولید کنندگان این محصولات غذایی برای جبران ویتامین C از دست رفته اسید اسکوربیک به کمپوت‌ها اضافه می‌کنند. برای همین هم کمپوت‌های صنعتی معمولاً به اندازه‌ی میوه‌های تازه ویتامین C دارند.

پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد.

در مورد فیبرها هم باید بگوییم که حرارت بالا باعث می‌شود این ترکیبات مغذی بیشتر جذب بدن شوند. برای همین افرادی که سیستم گوارش حساسی دارند کمپوت را بهتر از میوه‌ی تازه تحمل کرده و راحت‌تر از فیبرهای آن‌ها استفاده می‌کنند.

همچنین باید بدانید که پیش سازهای ویتامین A نیز در کمپوت وجود دارند. در بین این پیش‌سازها می‌توان به کاروتنوئیدها اشاره کرد. این ترکیبات در میوه های نارنجی یا قرمز مانند زردآلو، گریپ‌فروت، هلو و غیره وجود دارد. کاروتنوئیدها خدمت زیادی به سلامتی ما می‌کنند. این ترکیبات به دلیل داشتن خواص آنتی اکسیدانی از ابتلا به سرطان پیشگیری کرده و پیری را به تعویق می‌اندازد.

مشکل اصلی کمپوت‌ها میزان قند افزوده است. کمپوت‌های صنعتی قند زیادی دارند. بهتر است کمپوت‌هایی انتخاب کنید که روی آن‌ها عبارت «بدون قند افزوده» نوشته شده باشد. در این صورت میزان قند آن‌ها برابر با میوه‌ی طبیعی می‌باشد.

اگر نمی‌توانید به هر دلیلی میوه‌ی تازه بخورید خودتان را هم از مصرف کمپوت به بهانه‌ی این که ویتامین ندارد محروم نکنید. می‌توانید از کمپوت به عنوان دسر استفاده کرده و از خواص آن استفاده کنید.

منبع: plurielle - tebyan.net


 

توصیه کاربردی برای کاهش اشتها        

در این مطلب چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود.        

اضافه‌وزن و چاقی علل متعددی دارد. از جمله علل آن می‌توان مصرف برخی داروها، ابتلا به بعضی بیماری‌ها، مشکلات روحی روانی، زمینه‌های ژنتیکی تجمع چربی در بدن، فعالیت بدنی محدود، تمایل شدید به مصرف غذاهای بسیار چرب یا بسیار شیرین و ... را نام برد.

این اضافه‌وزن و چاقی به هر علتی که باشد، اولین قدم برای درمان آن، کاهش دریافت کالری می‌باشد.

بسیاری از افراد انگیزه‌های درونی بسیار قوی‌ای دارند که آن‌ها را به سمت کاهش دریافت مواد غذایی سوق می‌دهد و برخی دیگر نیاز دارند تا به گونه‌ای اشتهای خود را کاهش دهند. در زیر چند توصیه کاربردی که آزمایش خود را در افراد مختلف پس داده است؛ به منظور کاهش اشتها ارائه می‌شود.

 سرکوب احساس گرسنگی به وسیله مصرف سبزیجات خام

وقتی به شدت احساس گرسنگی می‌کنید به جای مصرف تنقلات پرکالری مانند شیرینی‌جات، از سبزیجات خام استفاده نمایید. خیار، هویج، کاهو، کلم قرمز، کلم سفید،گل کلم، کلم بروکلی، کلم بروکسل،گوجه فرنگی، کرفس و ... به صورت خام میان‌وعده‌های مناسبی هستند. ریزه‌خواری خود را بر این مواد متمرکز کنید.

 به عنوان میان‌وعده از سالاد مخلوط میوه‌ها استفاده نمایید

استفاده از سالاد مخلوط میوه‌های فصل، پیشنهادی بی‌نظیر برای رژیم محدود از کالری شما می‌باشد. چرا که در این رژیم، برای مصرف بسیاری از مواد خوراکی که به آن‌ها علاقه داشته‌اید، محدودیت ایجاد شده است. می‌توانید با جایگزین کردن میان‌وعده‌های جذاب و درعین‌حال کم کالری، تنوع و جذابیت را به رژیم غذایی خود برگردانید

 کنار وعده‌های اصلی خود سبزیجات را فراموش نکنید

کنار تمام غذاهای خود حتماً یک بشقاب بزرگ سالاد سبزیجات، بدون هر گونه سس یا روغنی مصرف نمایید.

سالاد کلم، سالاد کاهو، سالاد شیرازی، سالاد سبزیجات مخلوط که در آن‌ها کدو سبز را رنده کرده باشید، بسیار خوش‌طعم است و تجربه‌ای جدید و متفاوت را برایتان به ارمغان خواهد آورد.

در تمام طول روز سبزیجات را مصرف نمایید

مثلاً در صبحانه در کنار نان و پنیر از خیار، گوجه‌فرنگی یا سبزی خوردن استفاده کنید. در وعده شام از سوپ سبزیجات استفاده کنید. همچنین می‌توانید درون ماست کم چرب خود، خیار خرد کنید.

جایگاه ویژه‌ای برای سبزی‌ها در میان‌وعده‌تان در نظر بگیرید

مطالعات متعدد نشان می‌دهد که میزان مصرف سبزیجات در افراد مبتلا به اضافه‌وزن و چاقی پایین است. یک پیشنهاد این است که در کنار ظروف میوه خود در میان‌وعده‌ها، جایگاه ویژه‌ای برای خیار، هویج، گوجه‌فرنگی، کدو، کرفس، کاهو، کلم بروکلی، کلم بروکسل و ... در نظر بگیرید.

در رژیم‌های کاهش وزن، میوه‌ها و سبزی‌ها بر آب‌میوه‌ها و سبزی‌ها ارجحیت دارند

میوه‌ها و سبزی‌ها دارای فیبر بیشتری می‌باشند و این فیبر خود دفع‌کننده کلسترول می‌باشد و نیز حجم زیادی از معده را اشغال می‌کند که مانع از دریافت غذاهای پرکالری توسط شما می‌شود. در ضمن آب میوه‌ها به دلیل دارا بودن مقادیر بالایی از فروکتوز در رژیم‌های کاهش وزن به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود.

 نسبت به کالری پنهان موجود در رژیم غذایی خود حساس باشید

منظور از کالری پنهان بیشتر گروه چربی و قندها می‌باشد که حجم زیادی در رژیم غذایی ندارند و در معده نیز حجم زیادی را اشغال نمی‌کنند، اما کالری بالایی را در رژیم غذایی به همراه دارند. این کالری پنهان بیشتر به صورت روغن در برنج‌ها و خورشت‌ها، چربی گوشت و مرغ، لبنیات پرچرب، شیرینی خامه‌ای، شربت، نوشابه، ژله، سس و ... وجود دارد.

 سیستم سرکوب اشتها را گول بزنید

مکانیسم عمل معده به گونه‌ای است که بعد از 20 دقیقه از شروع غذا خوردن شروع به مخلوط کردن غذا با شیره‌های گوارشی می‌کند و از این زمان به بعد سیگنال‌هایی را به سمت مغز مبنی بر سرکوب اشتها می‌فرستد. اگر آهسته‌تر غذای خود را مصرف کنید؛ یعنی زمان صرف غذای خود را افزایش دهید؛ و در طی 20 دقیقه اول مقدار کمی غذا میل کنید تا حدود زیادی موفق شده‌اید که بدن خود را به اشتباه بیندازید و در رابطه با سرکوب اشتهای خود قدم بزرگی برداشته‌اید.

شاید به همین علت باشد که در روایات توصیه شده است که 40 تا 50 مرتبه، هر لقمه غذایی را بجوید. این جویدن زیاد فواید بسیاری به همراه خواهد داشت: اولاً؛ مرحله اصلی هضم و نرم شدن غذا در دهان صورت می‌گیرد و فشار کمتری به معده وارد می‌آید و فرآیند هضم با کارایی بیشتری عمل می‌کند؛ و ثانیاً مدت زمان بیشتری صرف غذا به طول می‌انجامد در نتیجه با مصرف مقدار کمتری از غذا، احساس سیری در فرد ایجاد می‌شود.

رنگ آبی سرکوبگر اشتها است

ظروف غذا، سفره، دکوراسیون آشپزخانه و اتاق غذاخوری خود را به رنگ آبی در آوردید. تحقیقات نشان می‌دهد که رنگ آبی اشتهای افراد را سرکوب می‌کند و رنگ‌های گرمی مانند قرمز و نارنجی اشتها را تحریک می‌نمایند. در نتیجه سعی نمایید که رنگ‌های قرمز و نارنجی کمتر در جلوی دیدتان باشد؛ و در عوض بیشتر در ارتباط با رنگ آبی باشید.

منبع: تبیان

 

 




 

 

   

 

هر روز چقدر باید آب بنوشیم؟ 

  سال‌ها مقادیر گوناگونی از دریافت آب روزانه توصیه شده است، در این باره نظرات گوناگونی بیان شده ،       

اما واقعیت این است که میزان نیاز روزانه شما به آب به عوامل بسیاری بستگی دارد، وضعیت سلامت‌تان، میران

فعالیت‌ جسمی‌تان و محلی که در آن زندگی می‌کنید.

گرچه فرمول واحدی برای همه افراد و جود نداردِ، اما دانستن اینکه بدن چرا به آب نیاز دارد، به شما کمک خواهند

کرد میزانی آبی را که روزانه باید بنوشید، تخمین بزنید.

  • منافع بهداشتی آب

آب جزء اساسی شیمیایی بدن شما است و حدود ۶۰ درصد از وزن بدن شما را تشکیل می‌دهد. هر سیستمی

در بدن شما به آب بستگی دارد. برای مثال آب سموم را از اندام‌‌های حیاتی خارج می‌کند، مواد غذایی را به

سلول‌ها می‌رساند و محیط مرطوبی برای گوش، بینی و بافت‌های گلو فراهم می‌کند.


کمبود آب در بدن به دزهیدراتاسیون می‌انجامد، عارضه‌ای که هنگام نبود آب کافی در بدن برای انجام کارکردهای

طبیعی بدن رخ می‌دهد. حتی دزهیدراتاسیون خفیف باعث کاستن از انرژی و خستگی شما می‌شود.

  • بدن شما به چه مقدار آب نیاز دارد؟

هر روز بدن شما از طریق تنغس، تعریق، ادرار و مدفوع آب از دست می‌دهد. برای اینکه بدن شما به کارکرد

درستش ادامه دهید، شما باید با مصرف نوشیدنی‌ها و غذاهای حاوی آب این آب از دسته رفته را جایگزین کنید.

اما یک فرد بزرگسال سالم در آب و هوای معتدل به چه مقدار مایعات در روز نیاز دارد؟ انستیتوی پزشکی آمریکا

مقدار دریافت کافی (AI) را برای مردان ۳ لیتر (حدود ۱۳ فنجان) از مجموع نوشیدنی‌ها در روز تعیین کرده است.

دریافت کافی مایعات برای زنان ۲.۲ لیتر (حدود ۹ فنجان) از مجموع نوشیدنی‌ها در روز تعیین شده است.

  • آیا توصیه به نوشیدن هشت لیوان آب در روز درست است؟

شاید شما هم توصیه نوشیدن هشت لیوان ۸ اونسی  (حدود  ۲۲۵ میلی‌لیتر ) آب در روز را شنیده باشید. این

مقدار حدود ۱.۹ لیتر می‌شود که چندان از توصیه‌های انستیتوی پزشکی دور نیست. گرچه قاعده ۸ از ۸ را

شواهد علمی دقیق ثابت نکرده ست، اما به علت آسانی به خاطر سپردن رایج باقی مانده است.

فقط این نکته در نظر داشته باشید که این توصیه را باید به این صورت اصلاح کرد: «دست کم ۸ لیوان ۸ اونسی

مایعات  در روز بنوشید، زیرا همه مایعات در کل آب دریافتی به حساب می‌آیند.»

  • عوامل موثر بر نیاز روزانه به آب

میزان نیاز روزانه شما به آب بسته به اینکه چقدر فعالیت جسمی دارید، در چه آب و هوایی زندگی می‌کنید،

وضعیت سلامت‌تان چگونه است و بارداری یا شیردهی از پستان متفاوت خواهند بود.

ورزش:

انجام ورزش یا هر فعالیت جسمی دیگری که باعث شود عرق کنید، نیاز به نوشیدن آب اضافی برای

جبران از دست رفتن مایعات را از بدن را ایجاد می‌کند. برای دوره‌های کوتاه مدت ورزش نوشیدن ۴۰۰ میلی‌لیتر

(حدود ۱.۵ تا ۲.۵ فنجان) آب اضافی کفایت می‌کند، اما در صورتی که ورزش شدیدی که بیش از یک ساعت طول

بکشد انجام دهید (برای مثال دوی استقامت) نیاز به مصرف مایعات بیشتر دارید. میزان مایعات اضافی بسته

میزان عرق کردن‌تان در طول ورزش، و مدت و نوع ورزش دارد.

در موارد دوره‌های طولانی‌مدت ورزش بهترین کار استفاده از نوشیدنی‌های ورزشی است که حاوی سدیم هم

هستند تا سدیم یا نمک از دست رفته از راه عرق را هم جایگزین کنند و مانع دچار شدن‌تان به هیپوناترمی (افت

میزان سدیم خون) شوند که ممکن است مرگبار باشد. همچنین پس از پایان رفتن ورزش‌تان هم باید به نوشیدن

مایعات ادامه دهید.

محیط:

آب و هوای گرم یا مرطوب که باعث عرق کردن شما می‌‌شود، نیاز به دریافت مایعات را بالا می‌برد. وسائل

گرم‌کننده خانگی که هوای داخل اتاق را گرم و خشم می‌کنند، نیز باعث افزایش از دست رفتن رطوبت از راه

پوست در طول زمستان می‌شوند. به علاوه سکونت در ارتفاع بالای ۲۵۰۰ متر از سطح دریا ممکن است باعث

افزایش ادرار کردن و تنفس سریع‌تر شود و در نتیجه آب بیشتری را از بدن از دست خواهد رفت.

بیماری‌ها

هنگامی دچار تب، استفراغ یا اسهال هستید، بدن‌تان مایعات بیشتری را از دست می‌دهد. در این

موارد باید آب بیشتری بنوشید. در برخی از موارد پزشک‌تان ممکن است توصیه کند از محلول‌های خوراکی

رهیدراتاسیون یا ORS استفاده کنید. همچنین در برخی از بیماری‌ها مانند نارسایی قلب و برخی از انواع اختلالات

کلیوی، کبدی و غده فوق‌کلیوی که دفع آب را از بدن مختل می‌کنند، ممکن است لازم باشد مصرف مایعات را

محدود کنید.

بارداری و شیردهی

زنان باردار یا شیرده نیاز به مصرف مایعات اضافی برای حفظ میزان طبیعی آب بدن (هیدراتاسیون)‌ دارند. مقدار

زیاد مایعات به خصوص هنگام شیردهی از پستان به نوزاد باید نوشیده شود. انستیتوی پزشکی آمریکا توصیه

می‌کند زنانی باردار  ۲.۳ لیتر (حدود ۱۰ فنجان) و زنان شیرده ۳.۱ لیتر (حدود ۱۳ فنجان) در روز مایعات بنوشند.

  • سایر منابع آب

گرچه نوشیدن آب در همه اوقات فکر خوبی است، ضرورتی ندارد که همه مایعات مورد نیاز روزانه‌تان را از آب

تامین کنید. غذاهایی که می‌خورید بخش عمده‌ای نیاز روزانه شما به مایعات را تامین می‌کنند. به طور میانگین

غذا حدود ۲۰ درصد مصرف آب روزانه ما فراهم می‌کند. برای مثال، تا ۹۰ درصد وزن  بسیاری از  میوه‌ها و

سبزی‌ها مانند هندوانه و گوجه‌فرنگی از آب تشکیل شده است. به علاوه نوشیدنی‌هایی مانند شیر و آب میوه

نیز عمدتا از آب تشکیل شده‌اند.

حتی ماءالشعیر و نوشیدنی‌های کافئین‌دار مانند قهوه، چای و نوشابه‌های گازدار نیز می‌توانند در تامین نیاز

روزانه به آب کمک کنند، اما نباید بخش عمده‌ای از مصرف مایعات روزانه شما را تشکیل دهند. آب هنوز بهترین

مایع برای نوشیدن است، زیرا بدون کالری، ارزان و به آسانی در دسترس است.

  • آب بدن‌تان را حفظ کنید

اگر درباره میزان مصرف مایعا‌ت‌تان نگران هستید یا مشکلات سلامت دارید با دکتریا کارشناس تغذیه پروانه‌دار

مشورت کنید. او می‌تواند به شما در تعیین میزان مناسب مایعات روزانه کمک کند.

برای پیشگیری از کم‌آبی بدن (دزهیدراتاسیون) اطمینان حاصل کنید که بدن‌تان مایعات کافی را دریافت می‌کند و

اولویت را به نوشیدن آب بدهید. همچنین عمل به این توصیه‌ها هم مفید است: یک لیوان آب یا یک نوشیدنی

بدون کالری یا کم کالری را با هر وعده غذای یو در میان هر وعده غذایی بنوشید. پیش و پس از ورزش و در حین ورزش آب بنوشید.

ممکن است در مواردی بیش از حد لازم آب بنوشید- هر چند که این وضعیت شایع نیست. هنگامی که

کلیه‌های‌تان نتوانند آب اضافی را دفع کنند،  الکترولیت‌ها (مواد معدنی) در خون‌تان رقیق می‌شوند و در نتیجه

سدیم خون‌تان افت می‌کند و عارضه هیپوناترمی به وجود می‌آید.

ورزشکاران استفامتی مانند دوندگان ماراتون که در حین ورزش کردن مقدار زیادی آب می‌نوشند در معرض خطر

بیشتر دچار شدن به هیپوناترمی هستند. اما به طور کلی نوشیدن مقدار زیاد آب در یک فرد بزرگسال که رژیم

غذایی عادی دارد، ندرتا رخ می‌دهد.

 

   منبع:http://shahinbanoo.blogfa.com/                                                                                                                       




 


 
 

 

اشتباهات رژیمی که باعث چاقی شما می شوند


برای اینکه در برنامه کاهش وزن خود موفق باشید نباید توسط این اشتباهات از مسیر کاهش وزن خود منحرف شوید.

 

۱ -کالری ها محاسبه نمی شوند!این اولین و رایج ترین اشتباهی است که افراد در برنامه کاهش وزن خود مرتکب می شوند. مطمئن باشید تمام کالری مصرفی در برنامه کاهش وزنتان محاسبه می شود.

برای اینکه نیم کیلو گرم لاغر شوید باید در هفته ۳۵۰۰ کالری از میزان کالری مصرفی خود را کم کنید.

هرچند در یک برنامه کم چرب که حاوی پروتئین مناسب و متوسط و کربوهیدرات های پیچیده است دیگر نیازی به محاسبه کالری ها نیست. زیرا این رژیم خود به خود کم کالری است.

 

 

۲- رژیم خود را ناگهان عوض کنید تا سریع تر لاغر شوید!این کار بدترین روش برای شروع رژیم غذایی است زیرا در این نوع رژیم ها میزان کربوهیدرات ها را کاهش می دهیم در نتیجه به سرعت مایع زیادی را از دست می دهیم. کاهش مایعات به میزان مایعات دریافتی بستگی ندارد بلکه مستقیماً به توانایی بدن در نگهداری مایعات ارتباط دارد. در این برنامه ها چربی بدن کاهش نمی یابد بلکه در واقع تنها پروتئین از دست می رود که برای کلیه ها بسیار خطرناک است. هنگامی که این نوع رژیم ها را کنار بگذاریم مجدداً با افزایش وزن به صورت چربی مواجه می شویم. و اغلب می بینیم که فرد حتی چاق تر از زمان قبل از رژیم شده است.

 

 

۳- ورزش برای کاهش وزن لازم نیست!هیچ ادعایی توخالی تر از این وجود ندارد. ورزش منظم کلید کاهش وزن طولانی مدت و حفظ وزن مطلوب است. ورزش تنها کالری نمی سوزاند بلکه توان تنظیم اشتها را نیز دارد. ورزش بر متابولیسم بدن تاثیر مثبتی می گذارد، فشارخون، کلسترول و قند خون را تنظیم و به طور کلی سلامتی را تضمین می کند. داشتن فعالیت بدنی و نگه داشتن وزن ایده آل هر دو برای حفظ سلامت لازم است. افراد می توانند سلامت خود را با ورزش ارتقاء دهند و نیز تفریحی سالم داشته باشند.

۳۰ دقیقه فعالیت بدنی روزانه می تواند به سلامت بیشتر شما کمک کند. اینکه چه نوع ورزشی انتخاب نمایید چندان تفاوتی ندارد، شما می توانید ورزش را یک بار در روز یا دو بار در روز با زمان کمتر انجام دهید.

 

 

۴- هرچه شب هنگام بخورید به چربی مبدل می شود!فرقی ندارد چه ساعتی غذا بخورید. میزان کل کالری روزانه در برابر تعداد کالری که می سوزانید تعیین کننده کاهش یا افزایش وزن است. بدن شما کالری شب یا روز را تشخیص نمی دهد. تنها میزان کالری ها دریک روز مطرح است. تنها نکته منفی خوردن غذا در شب این است که ممکن است دچار مشکلی به نام بازگشت اسید شوید که در این صورت دچار سوزش سر دل خواهید شد. اگر این مشکل را دارید باید حتماً به پزشک مراجعه نمایید.

 

 

۵- برخی غذاها می توانند کالری ها را بسوزانند!بعضی از غذاها، کمی بیشتر از سایر غذاها برای هضم انرژی لازم دارند. ولی هیچ غذایی وجود ندارد که هنگام هضم آنقدر انرژی مصرف کند که شما بدون تغییر در عادت های غذایی یا ورزش، کاهش وزن داشته باشید.

 

 

۶- سرعت غذا خوردن تفاوتی نمی کند!آرام غذا خوردن و جویدن غذا باعث تنظیم مرکز کنترل اشتهای مغز می شود. بنابراین آنچه خورده اید اشتهایتان را کم می کند و با غذای کمتر زودتر سیر می شوید.

غذا خوردن سریع خود به خود چاق نمی کند ولی از آنجایی که افرادی که سریع غذا می خورند به مکانیزم تنظیم اشتهایشان زمان کافی نمی دهند تا کار کند آنگاه بیشتر از میزان لازم غذا می خورند.

 

 

۷- چون گوشت حاوی پروتئین زیادی است باعث افزایش وزن نمی شود!پروتئین ها و کربوهیدرات ها بدون توجه به منبع آنها، در هر گرم ۴ کالری دارند. چربی نیز در هر گرم ۹ کالری دارد، یعنی بیشتر از دو برابر پروتئین و کربوهیدرات. گوشت نه تنها در هر گرم چهار کالری دارد بلکه هر گرم چربی گوشت ۹ کالری دارد. هرچه میزان چربی گوشت بیشتر باشد کالری آن نیز بیشتر خواهد شد و چون مصرف کالری زیاد باعث افزایش ذخیره سازی چربی می شود، در نتیجه خوردن گوشت نه تنها باعث افزایش وزن می شود، بلکه بیشتر آن را به صورت چربی ذخیره می کند.

 

 

۸-تا زمانی که ویتامین های لازم را مصرف کنید، هرچه بخورید اشکالی ندارد!مکمل های ویتامینی تمام مایحتاج شما ازجمله پروتئین، کربوهیدرات، املاح، اسیدهای آمینه و اسیدهای چرب مورد نیاز را برآورده نمی کند، بلکه این بارو غلط در مورد تغذیه و رژیم است. بسیاری از افرادی که دارای رژیم کم کالری به همراه مکمل های غذایی پروتئینی و ویتامینی هستند دچار مشکلاتی شده اند که به علت عدم توانایی بدن جهت تنظیم متابولیسم بوده است مخصوصاً کلیه ها و کبد که نمی توانند به این نوع رژیم سازگار شوند.

 

 

۹- اگر صبحانه نخورید و ناهار و شام بخورید لاغر می شوید!مهم نیست که چه زمانی از ۲۴ ساعت کالری مصرف می کنید، نتیجه نهایی یکی است. فرمول پایه این است کالری مصرفی در برابر کالری که می سوزانید. اگر در روز سه بار و هر بار چهارصد کالری بخورید یا ۱۲۰۰ کالری را در یک وعده مصرف کنید، بدن شما این تفاوت را درک نمی کند. ولی فراموش نکنید حذف وعده غذایی راه مناسبی برای رژیم موفق نیست زیرا اشتهای شما را بیش از حد تحریک می کند و نه تنها شما ناهار یا شام زیادتری می خورید بلکه در طول روز هم از انواع میان وعده ها مصرف می کنید.

 

 

۱۰- برای لاغر شدن نباید غذا خورد! برخلاف تصور، گرسنه ماندن باعث می شود وزن بدن به دلیل ذخیره سازی چربی افزایش یابد. اگر هدفتان از گرسنگی کشیدن کاهش وزن است باید در برنامه رژیمی خود تجدیدنظر نمایید. به جای گرسنگی یک برنامه مناسب ورزشی برای خود تعیین کرده و بیشتر به باشگاه بروید. از میوه جات، سبزیجات، حبوبات، گوشت های کم چرب و ماهی استفاده کنید. سعی کنید چهار یا پنج بار در هفته طبق یک برنامه منظم ورزش نمایید.

 

 

۱۱- با نوشیدن آب چاق می شویم!برعکس ننوشیدن مقدار کافی آب در طول روز متابولیسم و سوخت و ساز بدن را کند کرده و ممکن است باعث اضافه وزن نیز بشود. آب ماده ای ضروری برای فعالیت های متابولیک بدن، از جمله سوزاندن کالری محسوب می شود. تا زمانی که در کویر لوت زندگی نمی کنید، آب فراوانی اطراف شما وجود داشته و باید زیاد از آن بنوشید. ۸ تا ۱۰ لیوان و اگر ورزش می کنید حتی بیشتر از این مقدار. خوردن آب به جای انواع نوشابه نیز بسیار مناسب است. نوشابه ها معمولاً زودتر احساس تشنگی را نسبت به آب از بین می برند و دارای کالری های بی ارزش بوده و باعث می شوند بعد از ۳۰ دقیقه مجدداً احساس گرسنگی نمایید.

 

۱۲- خوردن تنقلات هنگام گرسنگی کمتر چاق می کند!خوردن تنقلات هنگام گرسنگی باعث ایجاد عادت های غذایی ناسالم می شود. با شکم سیر از خانه خارج شوید. گرسنگی ممکن است منجر به خریدن و خوردن تنقلات شود. شکلات، پفک و چیپس هیچ کدام نمی توانند جای یک صبحانه، ناهار و شام سالم و رضایت بخش را بگیرند.

معصومه آیت اللهی

 
 

 

 
 

گردآوری و تنظیم:گروه سلامت پرشین پرشیا
 

www.persianpersia.com/health
 
 
 
روزنامه آرمان :منبع





نظرات
| نویسنده  احمد شاهدپور
موضوعات وبلاگ

سایر موارد


نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

خبرنامه وب سایت:







کد آمارگیر

گوگل رنک

پیج رنک

رتبه سنج گوگل


برچسب وبلاگ

دل نوشته , شعر طنز , اس ام اس تنهایی , جک با حال , جملات زیبا , پیامک ماه مبارک رمضان , شعرطنز , اس ام اس خنده دار , س ام اس ماه رمضان , ترول ماه رمضان , شب قدر , پیامک شهادت امام علی , اس ام اس جوک و سرکاری , اس ام اس عید فطر , پیامک عاشقانه ,

لینکستان

ابزار وبلاگ

چت روم | اول چت | ققنوس چت | باران چت | الکسا چت | ناز چت

دانلود آهنگ جدید و آلبوم های جدید

منتظر

شیک طنز

فقط خنده

حباب

فروشگاهی برای برطرف کردن نیاز های زندگی قرن21

خرید پالتو

پرسفید

سیستم های امنیتی و حفاظتی آرسام

ندا

99sms

عكس هاي رمانتيك و عاشقانه(جذاب) عكس هاي رمانتيك و عاشقانه

کلپ روم

تور جنگل ابر شاهرود

دخترونه

تاپ استور

جک جدید93.مطالب طنز. اس ام اس و اهنگ پیشواز

خنده و شادي

قالب های میس pink

دهکده اس ام اس

مشق عشق

دلقـــــــــــــــــــــــــک

فقط عکس های خنده دار

خود ارضایی و درمان آن

طنزوسرگرمی

آهنگ جدید

lιlı بروزترین سایت موزیک ایران ιlιl

اس ام اس دوستانه

شاد اس ام اس|اس ام اس جدید و

سایت نامبروان

یادگاری از من!(lمصی)

دهکده سرگرمی

دعای عشق بخوان

شاد اس ام اس|اس ام اس جدید و

عاشقانه های من ...

دوستان صمیمی

سرگرمی

سایت تفریحی یکی دوتا

اس ام اس

خنده

دانلود فیلم ، دانلود سریال ، دانلود فیلم و سریال ، دانلود آهنگ جدید ، دانلود آهنگ های جدید

ترول جدید و خنده دار

yas download

کلن IRANIAN OF COC

آقاهه و خانومه

وبلاگ رسمی برک دنس

تنها ترین تنها

ملودی دل من....

مهروماه

سرور های ورلد اف وارکرافت

❤ ترانه عشق ❤

بیا تا بترکی.بیا گو نخور

داستان زندگی من خون اشام

خودرو

یادگاری ازمن

****استقلال قهرمان****

این جا همه چی در همه!!!!!!!!!!

☺بی صدا فریاد کن☻

بازی وبرنامه

هرکی خونده بختش وا شده

عاشـــــــــــــــقانــــــــــه

هستی نت

موزیک.طنز.سرگر

عکس های خفن |ترول جدید|عشقی

دانشجو

*☻*♥*☺*پرنسس آریایی*☺*♥*☻*

چی می خوای؟؟؟؟؟

بخند و نگاه کن

gps ماشین ردیاب

دیلایت فابریک

جلو پنجره لیفان ایکس 60


تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دهکده اس ام اس و آدرس smskade12.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.